Pages

Tuesday, March 15, 2011

Psühhoteraapia kolm põhisuunda

(Koostatud Professionaalse Psühholoogia Erakooli õppematerjalide põhjal)

Suundi ei saa võrrelda hindamise seisukohast, sest nad täiendavad üksteist.
Ilmselt sobib üks või teine suund olenevalt isiksusest ja patoloogiast.

1. DÜNAAMILINE
Võtmemõiste - teatud enda (kl. seksuaalse) osa väljatõrjumine alateadvusesse.
Patoloogia - vajaduste konfliktid. Lapsepõlves tekkivaid libidoga seotud tunge ei teadvustata ja need jäävad alateadvusesse.
Ajafookus - subjektiivne minevik.
Raviaeg - pikaajaline (aastatepikkune) ja intensiivne.
Tervistumine - põhikonfliktide lahendamine e. ego võit id´i üle.
Muutumine - ahhaaelamus+lapsepõlve tundmaõppimine ja seeläbi enda mõistmine.
Terapeut - neutraalne tõlgendaja-peegeldaja.
Terapeudi mõju - kaudne, tunnetevaba või frustreeriv.
Terapeudi ülesanne - teadvustamata sisu esiletoomine.
Töövõtted - interpretatsioon, vabad assotsiatsioonid, ülekanne, vastupanu, unenägude ja kõneapsude analüüs.
Ravisuhe - meditsiiniline suhe: arst-patsient või vanem-laps suhted eeldavad selgepiirilist terapeutilist eellepingut. Raviks on olulisim ülekanne. Reaalsed inimlikud suhted välistatakse.
Omapära: vanim teraapiasuund, psühhoteraapiate "esiisa"; sügavus; konservatiivsus varieerub alakoolkondades.

2.KÄITUMUSLIK
Võtmemõiste - (anxiety) ärevus, rahutus, ängistus, mure.
Patoloogia - keskkonnast omandatud harjumused, mis takistavad või on tarbetud.
Ajafookus - objektiivne olevik.
Raviaeg - lühiajaline (30-40 tundi) ja mitteintensiivne.
Tervistumine - sümptomite e. ärevuse vähendamine ja/või kõrvaldamine.
Muutumine - otsene õppimine: uute käitumisviiside ja hoiakute harjutamine.
Terapeut - vormija-nõuandja.
Terapeudi mõju - otsene, avaldudes probleemilahenduses või tegevuses.
Terapeudi ülesanne - ümber kujundada ärevusest tekkivaid käitumisharjumusi.
Töövõtted - positiivne ja negatiivne kinnitus; uue harjumuse kujundamine; stiimuli suhtes tundlikkuse vähendamine.
Ravisuhe - koolisuhe: õpetaja-õpilane või vanem-laps suhted eeldavad selgepiirilist õppimiskokkulepet. Reaalsed suhted säilivad, kuid ravi jaoks pole see oluline.
Omapära: täpsus, konkreetsus; ei urgitse minevikus.
Keskendub väliselt nähtavatele sümptomitele, mitte süvapõhjustele.

3. ELAMUSLIK e. KOGEMUSLIK
Võtmemõisted- võõrandumine ja elamus (kogemus).
Patoloogia - eksistentsiaalne meeleheide, mina-kriisid. Seniseid võimalusi piiravad saatuselöögid; mina killustumine; minapildi mittevastavus elulistele kogemustele (ühildumise puudumine).
Ajafookus - fenomenoloogilisel hetkel. Isiklik ajalugu jäetakse kõrvale ja keskendutakse hetkele.
Raviaeg - lühiajaline (2-3 kuud) ja intensiivne.
Tervistumine - eneseteostus: mina kasv, autentsus, spontaansus, potentsiaali äratamine.
Muutumine - vahetu elamus, selle tunnetamine ja vahetu väljendamine.
Terapeut - suhtleja-tunnustaja.
Terapeudi mõju - valik on alati kliendil (v.a. siis kui see on teda või teisi kahjustav).
Terapeudi ülesanne - soodustada nii hingelist kui kehalist eneseväljendust mõlemale sobivas õhkkonnas.
Töövõtted - inimlik kohtumine: võrdväärne dialoog, eksperimendid, rollimängud, tunnete väljamängimine ja dramatiseerimine.
Äärmuslikus variandis on terapeut passiivne - kasutamata oma häält ja keha, kontrollib pigem pingeid. Mõju selle kaudu.
Ravisuhe - eksistentsiaalselt võrdne suhe: inimene-inimene või täiskasvanu-täiskasvanu tüüpi suhted eeldavad inimlikku kokkulepet, mis määrab lubatavuse piirid.
Raviks on olulisim võrdväärne aktsepteeriv suhe. Reaalsed inimlikud suhted säilivad ja need allutatakse raviülesandele.
Omapära: terviklik, humanistlik, avar. Oluline on mina kasv ja kontakt Selfiga (Ise e. kõrgem mina). Kuna keskendutakse hetkele, siis võivad sügaval isiklikus ajaloos peituvad olulised põhjused ja kalduvused märkamata jääda.

NÄITEID:
(keskendutud on individuaalteraapiatele ning välja on jäetud grupiteraapiad ja loometeraapiad)
Toodud on suund ja esimene või põhiesindaja.
Eestis levinumad suunad on toodud rasvases kirjas.

1. DÜNAAMILINE
Klassikaline psühhoanalüüs (Freud)
Analüütiline psühholoogia (Jung)
Individuaalpsühholoogia(Adler)
Ego analüüs (Klein)
Aktiivne analüütiline teraapia (Stekel)
Interpersonaalne psühhiaatria (Sullivan)
Lühiteraapia (Sifneos, Malan, Bellak)
Hüpnoanalüüs (Wolberg)

2. KÄITUMUSLIK (käitumis-kognitiivne)
Kognitiivne käitumisteraapia (Lazarus, Beck, Salkovskis)
Õpiteooriateraapia (Dollard)
Mudelõppe-teraapia (Bandura)
Sotsiaalõppe-teraapia (Rotter)
Enesekehtestamiseteraapia (Phillips)
Ratsionaal-emotiivne teraapia (Ellis)
Biotagasiside treening (Green)

3. ELAMUSLIK
Eksistentsianalüüs (Binswanger)
Logoteraapia (Frankl)
Kliendikeskne teraapia (Rogers)
Gestaltteraapia (Perls)
Elamusteraapia (Whitaker)
Bioenergeetiline analüüs (Lowen)
Struktuurianalüüs (Rolf)
Autogeenne treening (Luthe)
Transtsendentaalne meditatsioon (Maharishi)
Zen-budistlik teraapia (Watts)

No comments: